Cauze

  1. Anvelope prea umflate;uzura anvelopelor
  2. Latimea jantei este prea ingusta (anvelopa si janta nu se potrivesc). Vehiculele cu tractiune pe spate centreaza capacitatea portanta pe rotile din spate.

uzura anvelopelorImpactul asupra anvelopelor:

Centrul benzii de rulare se uzeaza mai repede decat umerii, reducand durata de viata a anvelopei. Imbunatateste rigiditatea anvelopei, dar scade rezistenta la taiere precum si nivelul de confort. Probabilitate ridicata de explozii bruste la impactul cu corpuri straine. Creste distanta de franare, slabeste aderenta si scade gradul de siguranta.

Solutii:

  • Dezumflati anvelopa: folositi un manometru pentru anvelope pentru a dezumfla anvelopa pana la nivelul recomandat de presiune, precizat in manualul producatorului. Presiunea recomandata poate fi gasita in diverse locuri ale vehiculului, cum ar fi: manualul producatorului, portiera soferului sau busonul de alimentare.uzura anvelopelor
  • Presiunea trebuie verificata dupa racirea anvelopei (cel putin 3 ore dupa oprire sau deplasare pana in 2 km).

uzura anvelopelorCauze: Alinierea necorespunzatore a rotilor.

Pentru o durata de viata maxima a anvelopei, va rugam sa verificati sistemul de suspensie si sa asigurati alinierea corecta a rotilor.

Cauze:

  1. Anvelope umflate prea putin sau supraincarcarea vehiculului (In cazul anvelopelor umflate prea putin – umerii preiau cea mai mare parte a incarcaturii).uzura anvelopelor
  2. Franari frecvente sau luarea stransa a curbelor.
  3. Anvelopa si janta nu se potrivesc sau janta este prea lata.

uzura anvelopelor

Impactul asupra anvelopelor:

1. Umerii interiori si cei exterioei se uzeaza repede, reducand durata de viata a anvelopei; 2. Ceea ce duce la cresterea temperaturii anvelopei, ii reduce durata de viata si duce la accidente; 3. Creste rezistenta la rulare si consumul de carburant.

Solutii:

  • Presiune corespunzatoare a anvelopei (masurata cu manometrul). Presiunea recomandata poate fi gasita in diverse locuri ale vehicolului, cum ar fi: manualul producatorului, portiera soferului sau busonul de alimentare.
  • Asigurati-va ca anvelopa si janta sunt potrivite.
  • Conducerea prudenta, evitatri franarea sau accelerarea brusca.
  • Presiunea trebuie verificata dupa racirea anvelopei (cel putin 3 ore dupa oprire sau deplasare pana in 2 km).

Cauze:

  1. Sistemul anti-lock braking (ABS) cedeaza;
  2. Blocarea franei sau a rotii;
  3. Uzarea rulmentilor;
  4. Echilibrarea necorespunzatoare a rotilor;
  5. Jante deformate sau necentrate;
  6. Contaminare chimica.

Impactul asupra rotilor: Afecteaza durata de viata.

Solutii:
1. Va rugam sa verificati echilibrarea anvelopelor si alinierea volanului;
2. Va rugam sa verificati suspensia si sistemul de directie.

Factori care afecteaza durata de viata a anvelopei:

  1. Obiceiurile si stilurile de condus;
  2. Anvelope potrivite pentru modelul de vehicul;
  3. Diferite suprafete de drum;
  4. Intretinerea vehiculului si a anvelopelor;
  5. Alinierea neadecvata a rotilor;
  6. Probleme ale sistemului de franare.

Impactul asupra anvelopelor: Afecteaza durata de viata.

Solutie: Pentru a atinge maximul duratei de viata a anvelopelor, va rugam sa verificati sistemul de suspensie si efectuati alinierea corespunzatoare a rotilor.

Cauze:

  1. Conducerea pentru perioade mai lungi cu presiune insuficienta in anvelope;
  2. Taieturi, intepaturi in banda de rulare sau reparatii necorespunzatoare;
  3. Cand apare separarea/desprinderea unor portiuni din banda de rulare, inlocuiti imediat anvelopele.

Care este presiunea potrivita pentru anvelopele masinii mele?

Presiunea recomandata pentru anvelopele fiecarui vehicul este stabilita de catre producator si poate fi gasite in diverse locuri, cum ar fi: manualul producatorului, portiera soferului, busonul de alimentare etc. Incarcarea/greutatea vehiculului si presiunea anvelopelor sunt interconectate. Pentru incarcaturi/sarcini mai mari, va rugam sa cresteti presiunea in anvelope.

Presiunea recomandata in anvelope este stabilita de catre producator. Eticheta pentru presiune poate fi gasita pe portiera soferului. Exemplu – eticheta din imaginea din dreapta.

Marime recomandata a anvelopelor → La inlocuirea anvelopelor folositi ghidul de utilizare.

Presiune recomandata a anvelopelor → Va rugam sa respectati presiunea recomandata de producatorul masinii.

! Pentru o masurare mai precisa, va rugam sa verificati presiunea anvelopelor “la rece”. Altfel spus, atunci cand vehiculul a parcurs mai putin de 2 km sau este in stationare de cel putin 3 ore.

Atunci cand corzile de otel ale anvelopei sunt vizibile la suprafata, anvelopa trebuie inlocuita imediat.

Cauze:

Deteriorare interna a structurii anvelopei

In timpul condusului, umarul anvelopei sau flancul/peretele lateral este lovit de obiecte straine (de ex. la gropi sau curbe) ceea ce duce la ruperea cablurilor carcasei. Presiunea interna a anvelopei in combinatie cu slabirea peretelui lateral duce la aparitia de umflaturi in zona mai slaba.

Prevenirea aparitiei umflaturilor in anvelope:

  1. Montati anvelopele la un service profesional care foloseste echipament si proceduri profesionale.
  2. Evitati sa conduceti perioade indelungate pe drumuri improprii si in aceste cazuri reduceti viteza pentru minimizarea impactului cu obiecte straine (ex. gropi).
  3. In curbe sau la parcare incercati sa nu loviti diverse obstacole.
  4. Dezvoltati-va bune obiceiuri de intretinere a anvelopelor, cum ar fi verificarea regulata a presiunii pentru a va asigura ca aveti presiune potrivita in anvelope.

Cauze:

Zgarierea cu obiecte ascutite (la curbe, pietre, fragmente metalice etc.).

Solutii: 1. Evitati obstacolele rutiere; 2. Mergeti la cel mai apropiat service pentru repararea zgarieturilor, pentru a evita agravarea deteriorarii.

Expunerea prelungita la lumina directa a Soarelui, temperaturi ridicate si caldura vor duce la degradarea anvelopelor. De asemenea si uleiul, benzina si alte substante.

Parcarea vehiculului afara pentru perioade lungi de timp.

Cauze:

La deplasarea pe drum, obiecte ascutite lovesc centura de protectie a anvelopei ducand la ruperea corzilor de otel si la coroziune, ceea ce duce la deformarea carcasei anvelopei si o uzura anormala a benzii de rulare.

  • Modelul directional:

Are de obicei forma literei V, iar peretii laterali sunt marcati cu directia de rotatie a anvelopei. Anvelopele trebuie montate in aceeasi directie de rotatie marcata pe peretii laterali.

Daca toate patru anvelopele au aceeasi marime, anvelopele directionale pot fi rotite doar vertical (fata-spate).

  • Modelul simetric:

De obicei are o nervura continua sau design in bloc cu aceleasi trasaturi atat pe partea interna cat si pe cea externa a benzii de rulare; Model valurit.

Daca toate patru anvelopele au aceeasi marime, anvelopele simetrice pot fi rotite diagonal, orizontal sau vertical.

  • Modelul asimetric:

Au modele unice pe ambele laturi ale benzii de rulare. Partea exterioara are de obicei santuri mai largi pentru o mai buna dispersie a apei si o crestere a manevrabilitatii pe suprafete umede, in timp ce partea interna are de obicei santuri mai mici pentru cresterea suprafetei de contact si imbunatatirea controlului. Exista marcaje pe peretele lateral pentru identificarea partilor interna si externa a anvelopei.

Daca toate patru anvelopele au aceeasi marime, anvelopele asimetrice pot fi rotite la fel ca cele simetrice cu atentie la marcajele interne si cele externe.

Cauze:

Anvelopa atinge limita de uzura si trebuie inlocuita atunci cand adancimea benzii de rulare este 1.6 mm sau la nivelul TWI (Tread Wear Indicator/Indicator de uzura a benzii de rulare).

Solutie:

Duceti-va autovehiculul la cel mai apropiat service pentru o inspectie a adancimii benzii de rulare.